Muziektherapie voor uw cliënt

Bent u huisarts, psychiater, psycholoog, psychiatrisch verpleegkundige, orthopedagoog, of anderszins regiebehandelaar?

Merkt u dat uw cliënt naast uw behandeling, extra stimulans nodig heeft in een van de volgende punten?

  • emotionele veiligheid ervaren
  • zelfregulerende vaardigheden
  • lichaamsbeleving
  • contact maken met emoties
  • integreren van denken, voelen en handelen

Binnen het muziektherapeutische proces wordt gebruik gemaakt van muziek om te werken aan bovenstaande punten. Veelal triggert muziek direct een emotie, een herinnering en/of associatie. Door dit bewust in te zetten, komt de cliënt in het moment in een directe ervaring. Vervolgens kunnen emoties herkend, erkend en geuit worden. Dit kan zowel tijdens de muziek, als daarna in gesprek. Muziektherapie wordt ingezet vanuit een transdiagnostisch perspectief. Gericht op de emotionele basisbehoeften: hechting, autonomie, identiteit, eigenwaarde en plezierbeleving.

Daar zit muziek in!


Samenwerken?

Direct contact

Samenwerking met o.a.


Muziektherapie: doen, ervaren, effect.

Muziektherapie is een ervaringsgerichte therapievorm, waar de cliënt in actie komt, waar de cliënt ervaringen opdoet die effect hebben op de persoonlijke ontwikkeling, en dus in het dagelijks leven.

Met muziektherapie leert de cliënt nieuwe mogelijkheden te ontdekken, patronen te doorbreken en essentiële (reflectie) vaardigheden worden eigen gemaakt.

Muziektherapie blijkt een sterke aanvulling te zijn binnen een multidisciplinair behandelaanbod.

1. Doen

Mail naar anna@annaliem.nl. Ik kom langs om kennis te maken met u en uw team. We gaan in gesprek over elkaars werkwijze en hoe dat een aanvulling is op de behandeling voor de cliënt.

2. ervaren

Als u wilt, kom ik het niet enkel vertellen, maar laat ik het u en uw team ervaren. Zo bent u op de hoogte van wat muziektherapie is én krijgt u als bij-effect een teambuilding!

3. effect

Door nauwe samenwerking, waarbij transparantie, professionele uitwisseling en goede verslaglegging centraal staat, wordt het effect van de totale behandeling zichtbaar.


Wat collega's zeggen

"Ik werk al enige jaren samen met Anna, naar grote tevredenheid. Anna is een zeer competente muziektherapeute, die moeiteloos met verschillende disciplines samenwerkt en haar belangrijke bijdrage levert in de behandeling van vaak erg complexe psychopathologie. Ze is gecertificeerd in het gebruik van het Neurosequentieel Model, wat zeer goed aansluit bij iedereen met trauma en verwaarlozing in de voorgeschiedenis. Ik zou haar van harte willen aanbevelen!"  Dhr. A.F.T. Bloemendaal (Tony) - Klinisch psycholoog - P-opleider - Specialismeleider Trauma en Verwaarlozing - PhD student Clinical psychologist - Director of postgraduate training - Lead Specialist on Trauma and Neglect - PhD Student

"Anna is een gedreven muziektherapeut, die begrijpt dat contact het belangrijkste middel is binnen therapie. De ontwapenende uitstraling en houding van Anna zet alle patiënten in muziektherapie stand. Als Psychomotorisch therapeut heb ik mogen ontdekken samen met Anna hoe sterk de combinatie is tussen Muziektherapie en PMT. Zo speelt Anna geregeld op de handpan terwijl ik haar muziek gebruik binnen een geleide meditatie. Patiënten die moeite hebben om tot ontspanning te komen lijken door deze combinatie niet aan ontspannen te kunnen ontsnappen." M. op den Dries, Psychomotorisch Therapeut. 

“Anna is een enthousiaste muziektherapeute die kinderen op geheel ongedwongen manier benaderd zodat ze zich meteen op hun gemak voelen. Ze weet als geen ander in te springen op de (muzikale) behoeften van kinderen en maakt hierbij gebruik van creatieve werkvormen die kinderen aanspreken. Kinderen krijgen op speelse wijze de ruimte om zich te ontwikkelen.” psychologe E. 

Verhalen van cliënten

“Anna is op ons pad gekomen nadat onze dochter op 2.5 jarige leeftijd een herseninfarct heeft gekregen. Ze raakte eenzijdig verlamd en kon niet meer praten, na een tijdje kwamen weer enkele woordjes terug, ook heeft ze een vorm van afasie. We willen dat er zoveel mogelijk woorden terugkomen en daar kan muziektherapie een rol in spelen. Na wat speuren op internet kwamen we bij Anna terecht. Anna kwam aan huis en het klikte meteen. Na een aantal keren wist onze dochter precies wat de structuur is, en doet ze enthousiast mee met de opzegversjes en korte liedjes met gebaren en materialen die bij de liedjes horen, en die Anna zelf meeneemt. Door heel veel herhalen van liedjes krijgt ze bepaalde woordjes terug om in het dagelijks leven in te zetten. Anna kan heel goed omgaan met onze dochter van 3, en brengt rust met zich mee wanneer ze binnenkomt. We zijn erg blij dat Anna op ons pad is gekomen!” moeder M. 

“Twee van onze kinderen, een dochter en een zoon, zijn via adoptie in ons leven gekomen. Beiden hebben een verstandelijke beperking en ook is er sprake van zogenaamde  hechtingsproblematiek. Onze dochter heeft nu bijna een jaar muziekbegeleiding van Anna. Vanaf het eerste moment was er een geweldige klik en is het muziekuurtje met Anna het wekelijkse hoogtepunt. Onze dochter gaat helemaal mee in de vrolijkheid en het enthousiasme van Anna en breekt letterlijk open. Ook voor ons als ouders is het mooi en ontroerend om daarbij aanwezig te zijn. Al lang wilde onze dochter leren gitaar spelen, maar tot de komst van Anna leek dat een niet erg reële wens. Het is prachtig om te zien hoe zij nu vol trots de eerste akkoorden aan het leren is. Toen onze zoon enkele maanden thuis woonde heeft ook hij wekelijks muziek gemaakt met Anna. Hij is altijd geremd geweest om zich te uiten, maar door Anna’s natuurlijke benadering kwam hij helemaal los. Het was een genot om hem te horen zingen. Hoewel voor hem de periode vrij kort was, heeft de muziekbegeleiding enorm bijgedragen om met meer vertrouwen de volgende stap op zijn levenspad te zetten.” moeder L. en vader P.

“Ongeveer een jaar geleden ontdekten wij Papageno en kwamen we in contact met Anna. Op een professionele wijze is er een plan opgesteld, waarin doelen staan die we willen bereiken met behulp van muziektherapie voor onze zoon. Steeds weer is er afstemming over hoe de muziektherapie verloopt en of het nog de juiste uitwerking heeft op onze zoon. De lijntjes zijn kort. Anna deelt haar ervaringen met ons en bespreekt opvallende zaken. Op onze zoon heeft de muziektherapie een positieve werking. Naast zijn autisme heeft hij ook een ernstig verstandelijke beperking. Nu we bijna een jaar bezig zijn, merken we dat hij Anna gaat herkennen en begrijpt hij naar welke ruimte hij moet als zij er is. De sessies starten steeds op dezelfde wijze, in dezelfde ruimte, met herkenbare onderdelen en eindigen op dezelfde wijze. Dit is herkenbaar, geeft duidelijkheid en rust. Het is prettig dat de muziektherapie in de thuissituatie plaatsvindt. Dit is al een veilige basis van waaruit je kan starten. Een nieuwe omgeving levert vaak al veel spanningen op, hier heb je nu niet mee te maken. Er zijn al veel dingen bereikt. Onze zoon is opener geworden. Hij zoekt oogcontact met je en het lijkt of hij iets met je wil delen of aan je wil laten zien als hij met de muziek bezig is. Het stimuleert zijn woordenschat. Af en toe zegt hij een gericht woord, terwijl hij dit voorheen niet deed. We merken dat zijn spanningsboog groter is geworden. Waar hij eerst 5 a 10 minuten zijn aandacht bij de muziek kon houden, lukt het nu bijna een half uur zich te concentreren. Anna brengt iedere week ander materiaal mee om hem te prikkelen, te laten ervaren en te ontdekken. Een vast onderdeel van de sessie zijn onder andere het bewegen van dunne sjaals geworden. Daarbij wordt steeds hetzelfde liedje gezongen. Er heerst een ontspannen sfeertje door de liedjes, het ritme van de muziek, het positieve contact, de communicatie die tot stand komt en voor verrassingen zorgt voor ons allemaal. Het is heerlijk om te zien dat je kind op deze manier geniet en een mooie kleur aan de dag geeft. Want als hij geniet en ontspannen is, zijn wij dat ook!” moeder Y. 

“Wij kennen Anna nu vijf maanden, zij komt iedere week bij ons thuis met haar auto vol muziekinstrumenten. Onze zoon kijkt elke keer reikhalzend naar haar komst uit. Bijzonder is dat wij al na een maand een gevoel hadden dat Anna al véél langer bij ons kwam. Dat voelt voor ons gezin als heel bijzonder, omdat dat zeker niet een gevoel is dat wij snel bij mensen hebben. Anna heeft een heel onbevangen uitstraling, haar vrolijkheid en enthousiasme vallen op. Ze is heel rustig, geduldig en duidelijk naar onze zoon toe, maar volgt hem ook in zijn energie en probeert zoveel mogelijk aan te sluiten bij zijn belevingswereld. Wat ik heel tekenend vind voor haar inzet en betrokkenheid is dat zij, op speciaal verzoek van onze zoon, een lastig, onbekend liedje van K3 is gaan leren spelen. Er was geen tekst of muziek van te vinden, maar zij is het helemaal gaan uitpluizen en oefenen, net zo lang totdat ze het kon spelen. Nu hoort het bij het vaste repertoire. Het mooie aan Anna is dat zij mijn zoon laat voelen dat zij hem heel serieus neemt, hierdoor durft hij zich steeds vrijer te uiten. Het voedt zijn zelfvertrouwen, waardoor hij gemakkelijker nieuwe stapjes met haar durft uit te proberen. Onze zoon heeft een verstandelijke beperking, autistische stoornis, epilepsie en een lichamelijke handicap. Hij is dus zeker niet iemand die gemakkelijk vertrouwen in mensen stelt.” moeder C.  

“Wij kennen Anna al geruime tijd en sinds een klein jaar is onze dochter ( 25 jaar en licht mentaal beperkt met wat kenmerken van het autistisch spectrum) bij haar in therapie. De hulpvraag van onze dochter is: beter om te kunnen gaan met stress-situaties, zelfstandiger worden en zelfverzekerder worden. De ingang via muziek is perfect voor onze dochter omdat zij op allerlei manieren zich uit via muziek. Zang, piano, fluit, djembé. Anna werkt op een gevoelige en deskundige manier met haar. Via improvisatie en opdrachten. Ze voelt erg goed aan wat er zich afspeelt bij onze dochter. Daar haakt ze op in, geeft ruimte en zoekt grenzen op. Tijdens de therapie merk ik dat er wisselingen kunnen zijn, naargelang wat onze dochter aangeeft. Er kan meegegaan worden in haar beleving, maar ook kan er uitgedaagd worden. Anna is erg geduldig, vrolijk en erg rijk aan creativiteit. Daarnaast is ze helder in uitleg en overleg. Anna is zelf erg muzikaal en kan met erg veel instrumenten werken. Maar ook het gewoon luisteren naar muziek is iets wat gedaan wordt. De resultaten voor mijn dochter zijn talrijk. Ze staat steviger in haar schoenen, durft meer te ondernemen, is zich zekerder gaan voelen en minder verlegen. Doordat Anna ook planmatig met haar werkt, zien we dit terug bij onze dochter. Het prettige van de therapie aan huis, is dat onze dochter in haar eigen omgeving kan musiceren, dat wij gedeeltelijk meemaken wat er gedaan wordt en dat er een direct contact is van therapeute met ons.” moeder  M.